اثر صرفه‌های مقیاس و تنوع بر صادرات صنعت خودروی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیام‌ نور، تهران، ایران

2 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

4 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

در نظریه سنتی تجارت بین­ الملل تجارت بین کشورها و میزان موفقیت آنها صرفاً بر اساس میزان منابع در دسترس توضیح داده می­شد اما در نظریه جدید تجارت بین ­الملل نقش عواملی همچون صرفه ­های مقیاس و تنوع مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله ­ی حاضر بررسی تأثیر صرفه­ های مقیاس و تنوع بر صادرات صنعت خودروی ایران به شرکای عمده تجاری در بازه زمانی 1381 تا 1397 می­باشد. برای برآورد صرفه­ های مقیاس در صنعت خودرو از تابع تولید ترانسلوگ و برای اندازه­ گیری میزان تنوع در محصولات صادراتی این صنعت از شاخص تنوع فینسترا استفاده شد. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم ­یافته با داده­ های تلفیقی برآورد شدند. نتایج دلالت بر آن داشت که صرفه‌های مقیاس و تنوع تأثیر مثبت بر صادرات صنعت خودروی ایران دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Economies of scale and Variety on the Export of Iran's Automotive Industry

نویسندگان [English]

  • Maryam Khalili Asl 1
  • Farhad khodadad kashi 2
  • Saeed Rasekhi 3
  • Somayeh Shohhoseini 4
1 Ph.D student of Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Professor of Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Professor of Economics, Mazandaran University, Mazandaran, Babolsar
4 Assistant Professor of Economics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the traditional theory of international trade, trade between countries and the extent of their success was explained only on the basis of available resources, but in the new theory of international, the role of factors such as economies of scale and product variety has been considered. The main purpose of this article is to investigate the impact of economies of scale and variety on foreign trade of Iran's automotive industry with major trading partners in the period 2002 to 1397. The Translog production function was used to evaluate the economies of scale in Iran's automotive industry and Feenstra variety index was used to measure product variety in the export products of Iran's automotive industry. While using iterative seemingly unrelated method to estimate the economies of scale, a dynamic panel data via GMM method was used to estimate the trade model. The results suggested that economies of scale and variety have positive impact on the foreign trade of Iran's automotive industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Export
  • Economies of scale
  • Variety
  • Iran's Automotive Industry